Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023

Κώστας Τζίμας - Θανάσης Βασιλόπουλος - Νίκος Πορτοκάλογλου - "Χαλασιά μου¨ - Τι σημαίνει αυτή η φράση του γνωστού τραγουδιού;

                         

Απο το Μουσικό Κουτί της ΕΡΤ με ήχους παραδοσιακούς, ηλεκτρονικούς, διαφορετικούς και πολύχρωμους 

Είναι σίγουρα ένα από τα πλέον γνωστά και αγαπημένα ηπειρώτικα τραγούδια που συγκινούν. 

 

Χαλασιά (Πωγωνήσιο)

Αχ

δε στο `πα χαλασιά μου

στο μύλο να μην πας χαλασιά μου

να μη σε κόψει η ρόδα

και γίνω εγώ φονιάς χαλασιά μου

και γίνω εγώ φονιάς.

Χαλασιά μου χαλασιά μου

ζωντανή είσαι χωρισιά μου.

Αχ

δε σ’ έχω να δουλεύεις

να βασανίζεσαι χαλασιά μου

σ’ έχω να τρως να πίνεις

και να στολίζεσαι χαλασιά μου

και να στολίζεσαι.

Χαλασιά κι αλί από μένα

που έβαλα σεβντά για σένα.

Τι σημαίνει όμως αυτή η φράση του γνωστού τραγουδιού;

Υπάρχουν διάφορες εκδοχές και εμείς σας παρουσιάζουμε τις δύο επικρατέστερες. Στην Ήπειρο παλιά ήταν πολύ συνηθισμένο το γυναικείο όνομα Χαλαζία. Και το όνομα αυτό δόθηκε από το ορυκτό χαλαζίας. Ένα ορυκτό το οποίο βρίσκεται σε αφθονία στα Ελληνικά εδάφη..

Λέγεται λοιπόν ότι το όνομα αυτό είχε δοθεί σε μια γυναίκα  καλοαναθρεμένη, που δεν την είχε δει ο ήλιος μιας και το ορυκτό αυτό είναι άχρωμο ως και ανοιχτού χρώματος προς το λευκό.

Η παράδοση λέει ότι το τραγούδι ίσως αναφέρεται σε πραγματική ιστορία στην οποία κάποια Χαλαζία έπαθε ατύχημα καθώς πήγαινε να αλέσει το σιτάρι στο μύλο.

Μια άλλη εκδοχή είναι ότι «Χαλασιά μου» σημαίνει «συμφορά μου, τρομάρα μου».

 

ΠΗΓΗ. ipeirotika.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου