Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2023

Γρηγόρης Μπιθικώτσης - Το τραγούδι της ξενιτιάς

 

Το καταπληκτικό αυτό λαϊκό τραγούδι που ερμήνευσε με την καταπληκτική φωνή του ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης εντάσσεται στο έργο «Όμορφη Πόλη» η σύνθεση του οποίου έγινε το 1961-62 σε Αθήνα-Παρίσι, για την επιθεώρηση – θέατρο «Παρκ».

Το τραγούδι που το βρίσκεις με τρεις διαφορετικούς τίτλους όταν το αναζητάς στο διαδίκτυο («Το τραγούδι της ξενιτιάς», «Της ξενιτιάς», «Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες») γράφτηκε από τον Μίκη Θεοδωράκη, σε στίχους Ερρίκου Θαλασσινού. Πρώτος ερμηνευτής του, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης αν και στη συνέχεια το έχουν τραγουδήσει και άλλοι μεγάλοι ερμηνευτές όπως ο Δημήτρης Μητροπάνος, ο Μανώλης Μητσιάς και ο Γιώργος Νταλάρας.

Είναι ένα τραγούδι που συγκινεί ακόμη και σήμερα, όχι μόνο όσους έχουν μεταναστεύσει μακρυά αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον, αλλά και τα αγαπημένα τους πρόσωπα που άφησαν πίσω.

Εκείνο το καλοκαίρι που ακούστηκε για πρώτη φορά το «Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες», ήταν ένα από τα σημαντικότερα στη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής μουσικής, καθώς η «Όμορφη πόλη» και η «Οδός ονείρων», που ανέβηκαν σχεδόν ταυτόχρονα, έμελλε να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού.

ΒΙΝΤΕΟ.


 

 Το τραγούδι της ξενιτιάς

 Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες
και περπατώ στα ξένα
είναι το σπίτι ορφανό
αβάσταχτο το δειλινό
και τα βουνά κλαμένα


Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί
να πάει στη μάνα υπομονή
Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί
ένα χελιδονάκι,
να πάει να χτίσει τη φωλιά
στου κήπου την κορομηλιά
δίπλα στο μπαλκονάκι,
στείλε ουρανέ μου ένα πουλί
να πάει στη μάνα υπομονή


Να πάει στη μάνα υπομονή
δεμένη στο μαντίλι
προικιά στην αδερφούλα μου
και στη γειτονοπούλα μου
γλυκό φιλί στα χείλη

 

ΠΗΓΗ. filoitexnisfilosofias

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου