Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2023

«Βαρέθηκα την ξενιτιά» - Καστάνιανη Κόνιτσας Ν. Ιωαννίνων (ΒΙΝΤΕΟ)

 

Ιδιότυπο τσάμικο από την περιοχή των Μαστοροχωρίων της Κόνιτσας, στο βόρειο άκρο του νομού Ιωαννίνων. Σε αρκετά από τα Μαστοροχώρια, χορεύεται με ιδιαίτερα βήματα - διαφοροποιημένα σε σχέση με τον πανελλήνιο τσάμικο

 

Το άγονο του εδάφους της Ηπείρου, έστρεψε τον κόσμο σε ιδιαίτερα επαγγέλματα, για να εξασφαλίσουν την επιβίωση. Καθώς φανερώνει η λέξη, στα Μαστοροχώρια, οι άντρες έγιναν δεινοί κτίστες. 

Οι μάστοροι της πέτρας - ξακουστοί ακόμη και σε περιοχές εκτός Ελλάδος - έφευγαν σε μπουλούκια και έλειπαν για μήνες, ακόμη και για χρόνια. Έφταναν μέχρι και στη Βιέννη, στο Βουκουρέστι ή στη Τεχεράνη. 

Λόγω των κακουχιών και της επικίνδυνης φύσης του επαγγέλματος, αρκετοί δεν επέστρεψαν ποτέ, άφησαν για πάντα τα κόκαλά τους στα ξένα. Η επιστροφή τους (συνήθως του Αγίου Δημητρίου) σηματοδοτούσε χαρά και πανηγύρι για το χωριό. Το φευγιό τους (του Αγίου Γεωργίου) ήταν μέρα σπαραγμού και πόνου.

--------------

Όρε βαρέθηκα, o μαύρος, την ξενιτιά, νιάτα, καημένα νιάτα μου

γιε μ' βαρέθηκα τα ξένα, νιάτα μου και λεβεντιά μου.

Όρε στα χάνια ξεπεζεύομαι, νιάτα καημένα νια- βρε νιάτα μου

γιε μ' στα χάνια τρώω και πίνω, όρε νιάτα μου και λεβεντιά μου.

Όρε νιάτα μου και λεβεντιά μου, δε σας γλέντησε η καρδιά μου

όρε νιάτα μου χαριτωμένα, πο 'βαλα σεβντά για σένα

όρε για τε σένα για τε σένα, πάνω κι έρχομαι στα ξένα

όρε για τε σένα παίζουν τούτα, τα βιολιά και τα λαγούτα.

 

Κλαρίνο: Κώστας Χαλκιάς & Δημήτρης Χαλκιάς

Λαούτο: Γιάννης Κωσταδήμας

Βιολί: Χαράλαμπος Τσόγκας

Ντέφι-Τραγούδι: Μιχάλης Κοκκινόπουλος

Χορεύουν:

- ο Λαογραφικός Όμιλος «Ντόπιων» Μαστοροχωρίων και Κόνιτσας

(Χοροδιδάσκαλος: Βαρβάρα Σακούλη)

- ο Χορευτικός Όμιλος Κόνιτσας

(Χοροδιδάσκαλοι: Ιωάννης Κατσίλης, Χριστίνα Γκάσιου, Παναγιώτα Βασιλάκου)

Απο την εκπομπή: Κυριακή στο χωριό ξανά

Σκηνοθεσία: Κώστας Αυγέρης

Παρουσίαση: Κωστής Ζαφειράκης

ΒΙΝΤΕΟ.


 ΠΗΓΗ. facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου