Ο Ντεμπισί παίζει πιάνο με ακροατές τις οικογένειες Lerolle και Chausson
(Η Υβόν Λερόλ είναι η πρώτη αριστερά δίπλα στη μητέρα της)
(Η λήψη της φωτογραφίας έγινε το 1893)
στις λυρικές συλλογές της ψυχής και στη φαντασία των ονείρων"
Συμπληρώνονται 158 χρόνια από τη γέννηση του ιμπρεσιονιστή Κλωντ Ντεμπισί (22 Αυγούστου 1862), χαρακτηρισμός,
τον οποίον δεν ενστερνιζόταν ο γάλλος συνθέτης...Όμως αποδόθηκε από
τους μελετητές, καθώς κατέληξαν πως οι ηχητικές "σκιάσεις" στα έργα του,
η αρμονική "θολότητα", όπως και απροσδιόριστες εκφραστικές συνηχήσεις,
που προκαλούν την μη σχηματοποιημένη ονειρική ατμόσφαιρα, στόχευαν στην
πρόκληση συνειρμικών "ειδικών φωτισμών και εντυπώσεων"...
Ένας άλλος χαρακτηρισμός που συνόδευε πάντα τον Ντεμπισί, ήταν εκείνος του "επαναστάτη"!
Μια
"ρετσινιά"-ας πούμε- της εποχής του, που τού κολλήθηκε για τις
πρωτοποριακές ιδέες του, τις αντιδράσεις και τη μη πειθαρχία του στους
κανόνες των Ωδείων. Συμπεριφορά, που ενώ από κάποιους ενθαρρύνθηκε, ήταν
κι αρκετοί εκείνοι που είδαν τις επαναστατικές ιδέες του ως αναίδεια
και αυθάδεια έναντι στην τέχνη, γεγονός που τού στέρησε βραβεία και
διακρίσεις.
"Yvonne et Christine Lerolle au piano", Renoir |
Το ύφος και η καλλιτεχνική αύρα του Ντεμπισί διαμορφώθηκε δίπλα σε μια πληθώρα πρωτοπόρων καλλιτεχνών, ποιητών, λογοτεχνών, ζωγράφων και μουσικών, τους οποίους συναντούσε στα γαλλικά σαλόνια που σύχναζε.
Από τα περιφημότερα Παρισινά σαλόνια της εποχής του ήταν εκείνο του ζωγράφου, συλλέκτη και πάτρονα, Henry Lerolle.
Η
αδερφή της συζύγου του Λερόλ είχε παντρευτεί το συνθέτη, Ernest
Chausson και το σπίτι του συχνά ήταν τόπος συνάντησης καλλιτεχνών της
πόλης, ανάμεσά τους αρχικά οι ζωγράφοι Ρενουάρ και Ντεγκά(έχουν και οι
δυο απεικονίσει μέλη της οικογένειας Λερόλ), κι αργότερα οι μουσικοί: Β.
ντ' Εντί, Πωλ Ντυκά, Ντεμπισί...
Tο ζεύγος είχε δυο κόρες, την Υβόν και την Κριστίν.
Ο Ντεμπισί συχνά έκανε παρέα με τη μεγαλύτερη Υβόν, που σπούδαζε πιάνο και τραγούδι. Μαζί έπαιζαν και συνθέσεις a 4 mains.
Στην Υβόν αφιέρωσε και την πιανιστική σουίτα του: "Pour le piano", αναθεωρημένη αργότερα ως "Images oubliées".
(από: damienlibert.com) |
Η περίτεχνη βεντάλια της
παραπάνω φωτογραφίας είναι φτιαγμένη και διακοσμημένη σύμφωνα με την
παραδοσιακή γιαπωνέζικη τέχνη, που τόσο θαύμαζε ο Ντεμπισί.
Ενας
τρόπος να αντιμετωπιστεί το ζεστό και συγχρόνως υγρό ιαπωνικό καλοκαίρι
ήταν και η βεντάλια, απαραίτητο αξεσουάρ τους φλογερούς μήνες του
θέρους.
Η συγκεκριμένη είναι τύπου "σένσου" και υποστηρίζεται πως
προήλθε από την παρατήρηση των φτερών της νυχτερίδας. Φτιαγμένες από ένα
κλαδί μπαμπού, κομμένο σε λεπτές λωρίδες, που μετά απλώνονται σε
ακτίνες.Πάνω τους κολλάται χαρτί και από τις δυό πλευρές, έτσι που οι
λωρίδες να εμφανίζονται στην επιφάνεια σαν ραχοκοκκαλιά της βεντάλιας.
Το
χαρτί διακοσμείται με διάφορα σχέδια, άνθη, τοπία κλπ, ή όπως εδώ στη
βεντάλια με την αφιέρωση του Ντεμπισί με χρυσοκίτρινα λουλούδια, φύλλα
πλατάνου και πουλιά.
Δεν
γνωρίζουμε αν η βεντάλια ανήκε εξαρχής στην δεσποσύνη Υβόν Λερόλ ή στον
Ντεμπισί. Πάντως στην μια άκρη της υπάρχει χειρόγραφη αυτόγραφη
παρτιτούρα του συνθέτη από τη μοναδική του όπερα: "Πελλέας και Μελισάνθη".
Γράφει συγκεκριμένα:
"Pelleas
& Mellisande, Αct ΙΙ, scene 3, μπροστά στον πύργο (όπου μπαίνουν η
Ζενεβιέβη με την Μελισάνθη, η Μελισάνθη με μια αγκαλιά λουλούδια).
Στο πίσω μέρος, ο συνθέτης υπογράφει την αφιέρωση:
"στη δεσποινίδα Yvonne Lerolle, ενθύμιο της μικρής αδελφής της, Μελισάνθης"
Κλοντ Ντεμπισί, Φεβρουάριος ’94"
Η βεντάλια, όπως πληροφορούμαστε, πωλήθηκε σε δημοπρασία 8.500 ευρώ.
Μάλλον
από τυπογραφικό λάθος ο Οίκος Δημοπρασιών στο ενημερωτικό φυλλάδιο
αναφέρεται στην 3η Σκηνή της 2ης Πράξης της όπερας "Πελλέας και
Μελλισάνθη", ενώ η περιγραφή του Ντεμπισί ("μπροστά στον πύργο - όπου μπαίνουν η Ζενεβιέβη με την Μελισάνθη, η Μελισάνθη με μια αγκαλιά λουλούδια"), δηλώνει ξεκάθαρα πως η σκηνή είναι η 3η της 1ης Πράξης, την οποία θα ακούσουμε και θα δούμε:
ΠΗΓΗ. noteskaielpidamusicart
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου